social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

رویدادهای مهم

بيشتر

شنبه1402/7/29

22:39:4

292

در یکصدمین سال از اعتبار سازمان ملی استاندارد ایران و در نکوداشت هفته استاندارد

برگزاری مراسم باشکوه تجلیل از منتخبین جامعه معظم استاندارد استان سیستان و بلوچستان

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان سیستان و بلوچستان، در یکصدمین سال از اعتبار سازمان ملی استاندارد ایران و در نکوداشت هفته استاندارد با حضور استاندار و مدیران کل، رؤسای سازمانها، اعضاء اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون، مدیران عامل شرکت‌ها و واحدهای تولیدی، آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های بازرسی، مسئولین کنترل کیفیت و جامعه معظم استاندارد و همکاران اداره کل مراسم باشکوهی برگزار گردید.
در این مراسم مدیر کل استاندارد استان
، ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین متن مشروحه زیر را قرائت نمودند.
سپس استاندار محترم ضمن
 تقدیر و تشکر و تبریک هفته نکوداشت استاندارد بر ضرورت نگرش ویژه به استاندارد در تمام امور واحدهای تولیدی و شرکت‌ها و در امور صادرات و واردات تاکید نمودند. ایشان دنیای تعاملی اقتصادی امروز را بر پایه کیفیت دانستند.
سردار کرمی بر کمک به تجهیز آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد طی
 بازدید گذشته اشاره نمودند و آنرا بر امر کنترل و نظارت اداره کل بسیار مهم دانستند.
در ادامه معاون
 حقوق عامه مرکز استان ضمن قدردانی از اقدامات جهادی در دوره جدید به اقدامات کمیسیون ماده 42 و گشت های مشترک بیاناتی را در باب عدم همکاری مناسب برخی از اصناف و واحدهای تولیدی ارائه نمودند.
در انتهای جلسه از منتخبین واحدهای تولیدی، سازمان‌های همکار، آزمایشگاه‌های مفتخر به دریافت
 مجوزهای مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و همکاران برگزیده با اهداء تندیس و لوح تقدیر شد.


بسم الله الرحمن الرحیم

﴿وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ
در فلسطین خاک بگشاید دهان ایکاش
قوم غاصب را ببلعد ناگهان ایکاش
کاش توفانی وزد از جانب دریا
جسمشان در ماسه ها گردد نهان ایکاش
کودکان را مثل آهو میدرند از هم
تیر غیب آید به جان روبهان ایکاش
دیدگان مسجدالاقصی شود روشن
ناگهان منجی رسد با همرهان ایکاش
«سروده افشین علا شاعر کشورمان در رثای مظلومیت مردم غزه و شهدای بیمارستان المعمدانی»
 

تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) و پیروزی نهایی ملّت مظلوم و مقاوم غزه و فلسطین بر اشغالگران قدس شریف و آزادی مسجدالاقصی صلواتی قرائت فرمایید.

مفهوم متعالی استاندارد با همه ابعاد گسترده خود در جغرافیایی به گستره جهان هستی تلاش می‌کند تا سایه‌ای ایمن و اطمینان‌بخش برای زندگی فراهم سازد. جامعه جهانی برای حل بسیاری از ابر چالش‌های دنیای امروز چون آلودگی هوا، گرم‌ شدن کره زمین، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، مسائل هوش مصنوعی و دنیای مجازی نیازمند نهادهای استاندارد است و شکل‌گیری نهادهای متعدد تخصصی استاندارد در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای گواه اهمیت استاندارد در زندگی امروز است.
ارتقاء رتبه سازمان ملی
 استاندارد ایران در ایزو، نقش آفرینی در کمیته‌های فنی متناظر، مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی، مشارکت در استانداردهای فناورانه، تدوین ۱۱ استاندارد نانو، رتبه اول جنوب غربی آسیا و در آسیا و اقیانوسیه، رتبه ششم،  صاحب کرسی اصلی در اسمیک، رشد 50 درصدی تفاهم نامه‌های فنی و تخصصی و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی زیربنایی در تجارت خارجی به 60 کشور.
همچنین برای
 اولین‌بار انعقاد تفاهمنامه‌های استاندارد و تجارت محصولات حلال با کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان دارای سهم بازار، همچنین طراحی مدل بومی به نام مدل کیفیت جهان اسلام از اقدامات تحولی اخیر سازمان ملی استاندارد است. جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۶۸ کشور دنیا از نظر شاخصهای استاندارد به جایگاه ۲۲ ارتقاء یافته است.
برای اولین‌بار طرح تدوین و افزایش تعداد استانداردهای اجباری قطعات
 منفصله خودرو از کمتر از 100 قطعه در ابتدای دولت مردمی به 1000 قطعه در دستور کار قرار گرفته است. 5 خودرو بی کیفیت، غیر روزآمد و دارای عیوب پر تکرار از چرخه تولید خارج شد.
رفع تعلیق نه استاندارد از مجموع 85 استاندارد خودرو با تصویب شورای‌عالی استاندارد انجام شد.
برای
 اولین‌بار 55 استاندارد در بخش انرژی در حوزه های لوازم خانگی، چیلرها، وسایل سرمایشی، لامپ و مرغداری‌ها تدوین گردید که طی یک برنامه 4 ساله منجر به کاهش مصرف 3 هزار مگا وات معادل 4 نیروگاه بزرگ خواهد بود.

در جهت انجام تکالیف قانونی، برای اولین‌بار تدوین استانداردهای حوزه پسماند با تمرکز بر بازیافت و در حوزه پسماندهای پزشکی، صنعتی، کشاورزی و خانگی انجام شده است. طرحهای پایش کم‌فروشی و بسته‌بندی برای اولین بار بطور جدی و مستمر اجرا شد که مطابق آمار موجب کاهش میزان کم فروشی در بسته‌بندی های کالا از 41 درصد به زیر 20 درصد گردید.
برای اولین‌بار در بهار 1402  طرح محاسبه نرخ رشد کیفیت کالا  با 24 شاخص کیفیت بصورت آماری و علمی تحلیل شد که اداره کل استاندارد استان سیستان و بلوچستان بعنوان رتبه نخست توانست در بین سی و یک استان مطرح گردد.
نتایج نشان از انعکاس صادقانه نظرات مردم و همخوانی آن با ساختارهای
 بازار داشت. استانداردسازی و ارزیابی انطباق خدمات را برای اولین‌بار در کشور آغاز گردید به‌طوریکه در استاندارد‌سازی و ارزیابی انطباق در خدمات بهزیستی با اولویت خانه‌های سالمندان، خدمات آموزشی با تمرکز بر مدارس ابتدایی و مهد کودک‌ها، خدمات عمومی با اولویت فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و پایانه‌های مسافری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خدمات حمل و نقل کالا با توجه به خدمات پستی، خدمات گردشگری با تمرکز به مراکز اقامتی و هتل‌ها اجرا شد.
در نگاه رهبری عزیز انقلاب اسلامی، یکی از
 راههای موثر برون رفت از اقتصاد نفتی محصولات دانش بنیان است. لذا در مدتی که گذشت: دستورالعمل‌های صدور نشان دانش‌نماد (برای محصولات دانش‌بنیان) و نانو‌ نماد (برای محصولات با فناوری نانو) و اُرگانیک برای اولین‌بار تدوین و ابلاغ شده است.
سازمان در
 شاخص پاسخگویی عملکرد؛ 97 درصد داشته است و در شاخص اطلاع‌رسانی با؛ 93 درصد همراه بوده است. همچنین شاخص رضایتمندی، سطح سازمان ملی استاندارد ایران از میانگین دستگاه‌های دولتی 7 درصد بالاتر است.

به گواهی آمار، سازمان موفق شد 80 درصد از گلوگاه‌های فساد و امضاءهای طلایی را در فرآیندها حذف نماید.
در شاخص بهره‌وری عملکرد؛ 82 درصد و  در درگاه ملی کسب‌وکارها رتبه یک را کسب کرده است.
امروز و در یکصدمین سال از اعتبار سازمان ملی استاندارد ایران و در نکو داشت هفته استاندارد میزبان شما سروران گرامی هستیم. حضور استاندار گرانقدر و جهادی و رئیس محترم شورای عالی استاندارد استان، مدیران کل، روسای محترم سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، اعضاء محترم شورای عالی استاندارد استان، بازرگانان، اصناف، مدیران محترم واحدهای تولیدی، مسئولین محترم کیفی و جامعه معظم استاندارد و همکاران گرانقدرم را ارج می‌نهم.
با الگو از منش و رهنمودهای بزرگوارانه ریاست محترم عالی سازمان و برنامه‌های کلان ابلاغی، کمک و هم‌فکری و همراهی تمامی ادارات کل و سازمان‌های درون استان، نقش و جایگاه امور استاندارد در استان باز تعریف گردید. در حین اهتمام در صیانت از حقوق و تکالیف قانونی با قاطعیت در جهت رفع موانع و تسهیل در امور واحدهای تولیدی، امور صادرات و واردات تلاش مضاعف شده است.
اصلاح
 ساختاری و رفع عیوب گذشته و اقدام بر مدار قانون سرلوحه تمامی همکاران کوشا و پرتلاش اداره کل است. چالش‌های متعدد در بخش‌های مختلف صنایع، ساختمان و واحدهای تولیدی و خدماتی کماکان پابرجاست که قطعا با تصمیمات متناسب و در خور در شورای استاندارد استان و هم افزایی تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مرتفع خواهند گردید.

از دو واحد تولیدی که در سال جاری موفق به دریافت گواهینامه اهتمام کیفیت از سازمان ملی استاندارد گردیده‌اند، دو واحد تولیدی منتخب سازمان ملی استاندارد ایران در روز جهانی استاندارد، واحدهای تولیدی و مدیران کنترل کیفیت و شایسته تقدیر و مدیران و روسای محترم ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های عضو شورای عالی استاندارد استان که نقش بسزایی در ارتقاء جایگاه و همراهی و همفکری با اداره کل داشته اند در یکصدمین سال از اعتبار سازمان ملی استاندارد ایران و در نکو داشت هفته استاندارد تقدیر بعمل خواهد آمد. 
از خداوند بزرگ مسئلت دارم که به همه ما در انجام وظیفه توفیق عنایت فرماید و شرمنده خون پاک شهداء نظام و انقلاب و مردمان بزرگ میهنمان نگردیم. عزت، توفیقات و سلامتی همه سروران مستدام. با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد.